PEMUDA PERKASA...SEDIA GEMPUR...DULU...KINI...DAN SELAMANYA....

Monday, December 29, 2008

SALAM MA'AL HIJRAH 1430H DAN SELAMAT TAHUN BARU 2009 M



Alhamdulillah akhirnya kita dipanjangkan umur oleh Allah swt untuk sama-sama menyambut tahun baru Islam 1430 H. Kita bersyukur kepada Allah swt atas segala nikmat yang telah diberikan kepada kita. Beberapa detik sebelum masuk waktu Maghrib, 30 Zulhijjah 1429 H , kita disunatkan untuk membaca Doa Akhir Tahun , antaranya memohon keampunan daripada Allah swtr atas sega ketelanjuran dosa yang telah dilakukan namun masih diberi kekuatan untuk meneruskan hidup didunia ini. Selepas Solat Maghrib, 1 Muharram 1430 H, kita pula di sunatkan untuk membaca Doa Awal Tahun bagi menzahirkan betapa kerdilnya kita dihadapan Allah swt untuk terus diberi kekuatan untuk mengharungi hidup ini. Kita juga berdoa semoga dijauhkan segala bahaya bencana dan malapetaka yang boleh menimpa kita dan umat Islam sepanjang setahun yang akan datang.



Saya menghadiri program Majlis Kesyukuran dan Sambutan Tahun Baru Hijrah 1429/1430 H di Masjid Sultan Ahmad 1 (Masjid Negeri) bersama-sama dengan YAB Menteri Besar Pahang, Dato' Sri Hj Adnan Bin Hj Yaakob dan rakyat jelata . Ramai yang hadir, penuh saf-saf dalam masjid, lelaki dan perempuan . Nampaknya masyarakat dan penduduk negeri Pahang amat prihatin, syukur kepada Allah swt. Majlis yang sama telah dilaksanakan diseluruh masjid dan surau dalam Negeri Pahang. Para jemaah juga menunaikan Solat Hajat sebagaimana yang dititahkan oleh KDYMM Tuanku Sultan Pahang yang juga sebagai payung Agama Islam Negeri, memohon kehadrat Ilahi supaya Negeri Pahang dijauhkan daripada bala bencana dan malapetakan dan semoga seluruh rakyat berada didalam keadaan sejahtera hendaknya. Begitu prihatin KDYMM Tuanku Sultan Pahang. Semoga Allah swt terus merahmati hari-hari pemerintahan KDYMM Tuanku Sultan Pahang.



Umat Islam sekali lagi diminta untuk merenung nasib dan halatuju mereka masa hadapan sempena denga kehadiran bulan Muharram 1430 H kali ini. Jika diamati nasib umat Islam di peringkat global, menuntut untuk seluruh umat Islam memikirkan nasib saudara mara mereka yang berada nun jauh di seluruh dunia. Pelbagai cabaran dan dugaan yang dihadapi oleh mereka. Ditindas dan dibunuh malah banyak yang hidup dalam kesusahan dan serba kedhaifan. Agama Islam semakin menghadapi dugaan yang kuat. Hanya umat Islam sahaja yang dapat memastikan supaya Agama Islam ini terus gemilang .



Tema Ma'al Hijrah tahun ini, "Menjana Ummah Gemilang" seharusnya lebih menyedarkan umat Islam di Malaysia untuk sama-sama berjuang menjadikan Agama Islam sebagai agama yang menggalakkan umatnya untuk terus cemerlang pada setiap masa. Cemerlang yang dituntut ialah dalam segenap lapangan hidup dan bidang. Inilah sebahagian besar intipati di sebalik Hijrah yang pernah berlaku 1430 tahun yang lalu. Umat Islam perlu mengeluarkan diri mereka daripad kedhaifan hidup dan melawan serangan dan dugaan untuk terus menjadi umat yang gemilang dan dihormati oleh kawan dan lawan. Alhamdulillah Rasulullah saw telah meninggalkan kepada kita banyak petunjuk untuk terus kita perjuangkan pada masa ini dan akan datang. Semoga Sirah Rasulullah saw dan para sahabat Baginda- ra- akan terus menjadi panduan kepada kita semua . Inilah yang perlu kita hadhamkan dalam pemikiran kita sebaik-baiknya. Mengkaji dimana kelemahan kita semua dan terus memperbaiki dan berhijrah untuk terus mencapai kegemilangan. Dimana berlaku kesilapan haruslah diperbetulkan malah perlu dicari nilai tambah untuk memastikan Agama Islam terus berada dipuncak yang cukup tinggi dan mulia.



Sehubungan dengan itu, Umat Islam perlu menggalas cabaran ini untuk kesinambungan kecemerlangan lalu. Kita harus bekerja kuat untuk mencapai cita-cita tersebut.
Semoga tahun-tahun yang mendatang akan menjanjikan cahaya kegemilangan untuk kita semua meneruskan perjuangan hidup dan Da'wah Islamiah kita .



Dikesempatan ini saya juga ingin menyampaikan Sembah Takziah kepada seluruh kerabat Diraja Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Almarhum Tuanku Jaafar, dan rakyat negeri sembilan seluruhnya diatas kemangkatan Baginda pada hari sabtu 27 hb Disember 2008 bersamaan 29 Zulhijjah 1429 H. Sudah tentu sejarah dan kenangan manis dan segala kebaikan Almarhum akan terus terpahat dalam kenangan. Saya mewakili seluruh Ahli Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Rompin mendoakan semoga roh Almarhum diberkati oleh Allah swt dan ditempatkan bersama para solihin, Amin...Al- Fatihah..



Selamat Menyambut Tahun Baru 1430 H dan Tahun Baru 2009 M dengan penuh keinsafan dan Iltizam baru.


Daripada :


YB Dato' Hj Mohamad Sahfri Bin Ab Aziz,


Ketua Pemuda.

No comments: